
Blog
IOV
Niematerialne dziedzictwo kultury stanowi bardzo obszerne zagadnienie, którego zrozumienie wymaga rozmaitych i różnorodnych metod. Jako takie wiąże się również z folklorem i, co oczywiste, z kulturą tradycyjną.
Interpretacja niematerialnego dziedzictwa kultury
Jak wiadomo (choć wciąż jeszcze nie dość powszechnie) interpretacja niematerialnego dziedzictwa kulturowego zasadza się głównie na pewnych formach działania, które z zasady jest wspólne i służy podtrzymaniu tradycji. Niby niewiele, a jednak bardzo dużo.
EDD
Właściwie to można napisać bardzo, bardzo dużo na ten temat. Ale nie ma sensu: nie da się zawrzeć w kilku zdaniach ogromu emocji i przeżyć związanych z Europejskimi Dniami Dziedzictwa.
W tym roku EDD miały wyjątkowy charakter: odbyły się po raz trzydziesty. Tym razem pod hasłem: połączeni dziedzictwem.
Festiwale, festiwale
Ważnym elementem w ochronie i zarządzaniu niematerialnym dziedzictwem kulturowym są rozmaite spotkania, także warsztatowe, w tym szczególnie festiwale. To wydarzenia, które można opisać (w tym także naukowo i badawczo) z dwojakiej perspektywy: po pierwsze organizacyjnej, animacyjnej, edukacyjnej, etc. oraz po drugie ze względu na praktyczną stronę ochrony dziedzictwa.
Kate Davies i Forets Paisibles
Kate Davies, zarówno jako pisarz, jak i przede wszystkim jako projektant, budziła zawsze mój podziw, może nawet podszyty odrobiną zazdrości. W anglosaskim, bardzo bogatym i różnorodnym, środowisku związanym z produkcją i twórczością dziewiarską (począwszy od hodowli, przez rynek przędzalniczy, tradycję farbiarską i projektancką) odznaczała się tym, że jej wzory, projekty i twory nawiązywały do kultury, procesów kulturowych, turystyki, etc.
Nadbużańskie perebory
Perebor jest ornamentem tkackim charakterystycznym dla zdobień północnej i wschodniej Europy, a w Polsce występował wyłącznie w części północno-wschodniej. Na terenie Lubelszczyzny występował w stroju nadbużańskim i włodawskim, ale już przed II wojną światową był już praktycznie nie wykonywany.